Jumat, 22 Oktober 2010

Áronunk és az ő neve

Április 2-án megünnepeltük Áront.
A lányoknak nincs hivatalos névnapjuk, egyik sincs benne a naptárban. A Mikoltot még megértem, de hogy egy Hanna hogy maradhatott ki?... Áron napja viszont szép betűkkel ott árulkodott az asztalon. Elsőre nem is tudtam, mi olyan különös, ha ránézek a naptárra. :)
Mókás dolog megünnepelni egy olyan apróságot, akinek fogalma sincs róla, hogy őérte van a felhajtás, nekem mégis fontos, mert számít, ezért aztán utolsó pillanatban, még indulás előtt becsomagoltam az ajándékát, és magunkkal vittük Várgesztesre. És nemcsak én gondolom ezt így, Ági is hasonlóképpen fejben tartotta Ájá ünnepét, így még Sárától is kapott egy kis meglepetést. Az ölemből figyelte főképp a gyereksereget, Hanna pedig lelkesen bontogatta a kutyás csomagolópapírt, amiben egy alvós mackó rejtőzött, és egy kis csörgő. Mikolt az előbbit vette birtokba, Áron az utóbbit, és lelkesen rázta.
Az Áron bibliai név. Talán héber eredetű, a jelentése: ihletett, tisztánlátó, megvilágosodott vagy a bátorság hegye. (ez utóbbi késztette Danit hogy végül az Áron név mellett tegye le a voksát)
A Bibliában Áron Amrám fia, Mózes bátyja s utóbb segítőtársa, amidőn az a zsidó népet
kimenekítette Egyiptomból. Isten mintegy tolmácsnak rendelte őt nehéz beszédű bátyja mellé.
Míg Mózes a Sínai-hegyen időzött, ő engedett a nép követelésének, és aranyborjút formázó
bálványszobrot öntött nekik. Húgával, Mirjammal együtt elégedetlenséget próbált támasztani a
nép között fivérük ellen. Mózes mégis őt szentelte fel főpappá, mégpedig az Úr kifejezett
parancsára. Az Írásból azt olvashatjuk, hogy Áron Isten kegyeltje volt, és ezt számos módon
tudatta vele. Talányosnak tetszik, miért tünteti ki Isten oly feltűnően a kegyeivel a „bálványállító" Áront. Az eset arra vall, hogy Jahve isten bika (vagy bikaborjú) alakjában való tisztelete eleinte általános volt a zsidóság körében. A tilalom csak jóval későbbi eredetű, így felmerül, hogy esetleg a papi szerkesztők változtatták meg a szöveget.
Madách Mózes című drámájában Áron már a történet elején a nép vezére és szószólója,
amikor a címszereplő még egyiptominak tudja magát, s utóbb Áron megy követség élén
Midiánba, hogy Mózest hazatérésre bírja.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar